31.01.2010

CROSBY, STILLS & NASH - CARRY ON




Her går jeg litt bort fra mine prinsipper - jeg er egentlig ikke så glad i samleplater. Jeg vil ha albumet i helhet, ikke bare hitsene. Men denne trippel-LPen fra Crosby, Stills & Nash (og Young innimellom) er virkelig en samling perler som er satt sammen så perfekt at man bare må ha den, selv om man evt har de fleste platene låtene er hentet fra (jeg har dessverre ikke alle). Låtene spenner over en tjueårsperiode fra 1969 til 1990.

Jeg hadde noen låter fra "Déjà vu" på kassett da jeg var tenåring, og jeg var allerede fan av Neil Young. Da jeg dro til Oslo sammen med en kompis som 17åring for å høre Neil Young på Kalvøya (1993), tilbragte vi en del tid på Ringstrøms - og da kjøpte jeg dette albumet i tillegg til Neils "After the goldrush" og "Rust never sleeps".

Coveret er spekket med fine bilder av bandet i mange sammenhenger, som skjeggete hippier, Stills med ferskenhud, klart blikk og prektig church boy-look, Young med hatt, Nash ser ut som en løve (umulig å si hvor håret slutter og skjegget begynner), og Crosby med barten sin som han må ha hatt siden han ble konfirmert - minst.

På baksiden er låtene listet sirlig opp, med navn på utøvere (alle fire, tre av dem, bare Crosby & Nash, bare Stills & Nash, bare Stills osv), komponister, hvilke musikere de har med, om den er utgitt tidligere og i såfall hvilken plate låta er hentet fra, og til og med innspillingsdato samt dato for opprinnelig utgivelse! En musikkbibliotekars drøm!! (Noen må ha ført statistikken for dem, for jeg nekter å tro at gutta går rundt og husker dette selv.)



Innhold:

LP1, side A
  • Woodstock
  • Marrakesh express
  • You don't have to cry
  • Teach your children
  • Love the one you're with
  • Almost cut my hair
LP1, side B
  • Wooden ships
  • Dark star (live-versjon fra 1982)
  • Helpless
  • Chicago / We can change the world
  • Cathedral



LP2, side A
  • 4 + 20
  • Our house
  • To the last whale... A. Critical mass B. Wind on the water
  • Change partners
  • Just a song before I go
  • Ohio
  • Wasted on the way
LP 2, side B
  • Southern cross
  • Suite: Judy blue eyes
  • Carry on / Questions
  • Horses through a rainstorm
  • Johnny's garden



LP 3, side A
  • Guinnevere
  • Helplessly hoping
  • The Lee shore
  • Taken at all
  • Shadow captain
  • As I come of age (link til liveopptreden på Letterman, i forbindelse med utgivelsen av denne plata!!)
  • Drive my car
LP 3, side B
  • Dear mr. Fantasy
  • In my dreams
  • Yours and mine
  • Haven't we lost enough?
  • After the dolphin
  • Find the cost of freedom

Noen tvil om at dette albumet er verdt å eie??

Jeg var så heldig å oppleve Crosby, Stills & Nash på Norwegian Wood i 2005. Neil Young har jeg hørt ved to anledninger - på Kalvøya i 1993 og i Oslo Spektrum (front row!!) i 2001. Å høre alle fire er fremdeles en stor drøm jeg håper en dag skal oppfylles.



3 kommentarer:

EarlGrey sa...

Nyyydelig samleplate! Jeg har dessverre denne "bare" på CD, men til gjengjeld har jeg det meste av studioplater med CSN(&Y) pluss soloprosjekter på deilig vinyl :o)

Jeg var også så heldig at jeg opplevde legendene live på NW i 2005 (er det virkelig SÅ lenge siden..), og det jeg husker aller best er Crosbys fantastiske framføring av "Almost Cut My Hair". Og så husker jeg skuffelsen over at de ikke spilte favorittsangen min; "Helplessly Hoping". Men, men - man kan ikke få alt her i verden, så jeg får ta med meg minnene om en NESTEN helt perfekt kveld..

Ellers vil jeg anbefale å skaffe debutplaten "Crosby, Stills & Nash" fra 1969 hvis du ikke har den fra før. Den er en av to plater jeg ville tatt med til "en øde øy". Den andre er Jonis "Blue".. Originale vinylutgaver i god stand av begge to lar seg greit skaffe fra US eller UK, og i tillegg er de gitt ut som reissues i nyere tid.

Takk for gjenoppfrisking av gode minner :o)

Bach - Beegees sa...

Hei! Etter å ha lest "Hotel California" forstår jeg mer av hvorfor ulike konstellasjoner av kvartetten eksistert og hvorfor Young bare har droppet innom i blant :) Veldig interessant bok, og kanskje ikke så flatterende for alle (les: Crosby&Stills). Jonis "Blue" er og blir en klassiker, men jeg har også blitt veldig glad i hennes debutplate "Song to a seagull". Tror jeg har "Crosby, Stills & Nash" et sted, samt "Deja Vu" i en versjon fra det året den kom... Jeg ble glad da de spilte "Chicago / We can change the world" på konserten, og "Wooden ships" vel? Forøvrig synes jeg "Dark star" er enda kulere live på denne trippelsamleplata enn på studioalbumet den kom på. Trommene! :)

EarlGrey sa...

Hei igjen! Ville bare meddele at et eks av denne triple deligheten i vinylutgave landet i postkassen min for noen dager siden, så nå føles Crosby,Stills&Nash-samlingen min med ett mere komplett. Tror kanskje ikke dette eksemplaret er i like god forfatning som ditt, men mer enn bra nok :o)

Jeg har lett kontinuerlig etter denne helt siden jeg kommenterte her første gang (det er jammen snart et år siden..), så den er slett ikke enkel å finne. Tror det ble solgt veldig få vinylutgaver, siden denne kom i 91 og da var jo LPen som format allerede på sterkt vikende front... I alle fall forbigående ;o)

Så nå kan jeg kose meg med "Dark Star" på tallerkenen i kveld - men prisen for herlighetene er hemmelig :o)