05.04.2011

STEELY DAN - AJA


Klassiker-warning!!


"Aja" fra 1977 er kanskje den aller mest kjente Steely Dan-plata, og det er virkelig et sofistikert og velprodusert album på alle måter. Og det som har solgt mest, om jeg ikke tar helt feil. "Aja" har alt - gode melodier, fine harmonier, fin vokal og koring (stort sett Fagen selv + noen gjestekorister), dyktige studiomusikere - og det som kanskje preger dem aller mest; de fengende groovene. (og sikkert interessante tekster også, sånt glemmer jeg jo å lytte etter)

Plata åpner med "Black Cow", en dansbar og funky låt, nesten med litt discopreg. Deretter tittelkuttet "Aja", og dette er så hardkokt Steely Dan som det går an å bli. Pianopreget, slow og litt seig beat (Gadd), langt instrumentalparti før siste vers med bl.a. Wayne Shorter på tenorsax. Og en delvis mixolydisk melodiføring på et rikt harmonisk bakteppe. Tredje og siste låt på side A er "Deacon Blues", beat courtesy of Bernard Purdie - den går og går og går som et lokomotiv, akkurat sånn det skal være.
Snur vi plata, kommer "Peg", hvor man ganske fort kan stadfeste hvem som korer - Michael McDonald. Ikke vanskelig å kjenne igjen. Jay Graydon spiller sologitar her, det har jeg aldri lagt merke til faktisk. I "Home at last" hører vi Purdie igjen - i sin klassiske verdensberømte half-time shuffle. "I got the news" er en festlig uptempo-sak med Ed Greene bak trommene, og til slutt "Josie" hvor Jim Keltner briljerer. Det var trommis man skulle blitt (og en gang ville bli). Side A:

  1. Black Cow

  2. Aja

  3. Deacon Blues

Side B:

  1. Peg

  2. Home at Last

  3. I Got the News

  4. Josie

Jeg hørte Steely Dan på Stockholm Jazzfestival i 2007, og nå er det på tide å prøve å lokke dem tilbake til Skandinavia.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En av mine absolutte favoritter også! Den burde blitt spilt mer på det lokale danselokalet. Jeg var så heldig å høre Steely Dan i Molde i 2008, tror jeg det var. De er velkomne tilbake!

EarlGrey sa...

Flott plate! Og jeg elsker coveret - det er rett og slett en klassiker det også :o)

Mener Joni fortalte i et intervju en gang at hun ble inspirert til tittelen på "Hejira" (nydelig plate det også!) etter å ha sett kalligrafien på coveret til "Aja".

Ellers er "Can't Buy a Thrill" (den første platen deres) en klar favoritt, med "Do it again" og "Reelin' in the years". Dette er coole gutter med sans for en god groove!

PS: Har endelig klart å slå kloa i et bra eks av "Carry On" på vinyl! Det tok et drøyt år og masse leting på nett, men nå er den min :o) My precious...